زندگی با براکت های ارتودنسی

  • خانه
  • زندگی با براکت های ارتودنسی

زندگی با براکت های ارتودنسی

حالا که براکت در دهان دارید ، چگونه ار آنها مراقبت می کنید؟

شناخت تحوه مراقبت مناسب از براکت ها در طول دوره درمان ارتودنسی حائز اهمیت است.

 

عمل خوردن با براکت ها

نگران نباشید ، شما دوباره می توانید میان وعده ها را همچون پاپ کورن و سیب زمینی سرخ کرده میل کنید. با این حال پیش از خوردن بعضی از چیزهایی که عاشقش هستید به مراقبت بیشتری نیاز دارید تا از هر نوع غذایی که ممکن است به دستگاه ارتودنسی در دهانتان آسیب بزند پرهیز نمایید.

 

غذاهایی که با وجود براکت ها در دهان باید از خوردن آن پرهیز کرد به توصیه متخصص ارتودنسی:

  • غذاهای جویدنی : شیرینی ها ، شیرین بیان

  • غذاهای ترد: پاپ کورن ، چیپس و…

  • غذاهای چسبناک : آبنبات کاراملی ، آدامس

  • غذاهای سفت : آجیل ، آبنبات سفت

  • غذاهای گاز زدنی : بلال ، سیب ، هویج

 

غذاهایی که با وجود براکت ها می توانید آنها را میل کنید :

  • لبنیات : پنیر نرم ، پودینگ ، نوشیدنی های حاوی شیر

  • نان ها : نان ذرت نرم ، پنکیک ، کلوچه های بدون مغز

  • غلات : پاستا ، برنج پخته نرم

  • گوشت/مرغ: مرغ پخته نرم ، کوفته قلقلی، کالباس

  • غذاهای دریایی : ماهی تن ، ماهی سالمون

  • سبزیجات : پوره سیب زمینی ، اسفناج بخارپز ، لوبیا

  • میوه ها : پوره سیب ، موز، آب میوه

  • خوراکی ها : بستنی بدون مغز ، بستنی مایع ، ژله ، کیک نرم

 

درد ناشی از براکت ها و دستگاه ها

هنگامی گه برای اولین بار براکت ها را روی دندانهایتان می گذارند توسط متخصص ارتودنسی ممکن است در دهان و دندانهایتان مقداری احساس زخم یا درد کنید. این امر کاملا طبیعی است و ما به شما قول می دهیم که دهانتان برای همیشه زخم نخواهد ماند!

برای رهایی از درد توصیه ما به شما استفاده از یک قاشق نمک حل شده در یک لیوان آب ولرم می باشد. این محلول را تنها به مدت 2 دقیقه در دهانتان قرقره کنید ( آب نمک را قورت ندهید)

اگر درد شدیدتر باشد و بعد از شستشو با آب نمک رفع نشد ، می توانید از یک مسکن استفاده نمایید. تحریک شدن لب ها ، گونه ها و زبان نیز به مدت یک الی دو هفته تا زمانی که دهان به براکت ها عادت کند، امری غیر معمول نمی باشد.

ما خرسندیم از اینکه می توانیم برای کاهش درد به شما موم بدهیم که بر روی براکت ها قرار دهید . اگر به موم نیاز دارید لطفا به ما اطلاع دهید.

 

دندان لق

اگر در دندانتان احساس کمی لقی می کنید نگران نباشید .این امر طبیعی است! براکت های شما ابتدا باید دندانهایتان را لق کنند تا آنها را به موقعیت مناسب حرکت دهند . زمانی که دندان ها به موقعیت جدید جابجا شدند دیگر لق نخواهند بود.

 

سیم ها و باندهای شل

ممکن است سیم ها و باندهای روی براکت ها شل شوند. اگر این اتفاق افتاد لطفا هر چه سریعتر با متخصص ارتودنسی تماس یگیرید بطوری که ما می توانیم آنها را چک و تعمیر کنیم. اگر هر قسمت از دستگاه (ابزار) جدا شد آن را نگه دارید و با خود به مطب بیاورید.

شما می توانید موقتا َ سیم شل را با استفاده از پشت قاشق و یا پاک کن انتهای مداد ثابت کرده و به آرامی و با دقت سیم را به جای خود حرکت دهید.

اگر سیم شل باعث آسیب به گونه و لبهایتان شد، می توانید از موم استفاده کنید و یا مقداری پنبه را به حالت گرد درآورده ، خیس کنید و روی سیم شکسته بگذارید تا دردتان کم شود .

 

از ابزار / وسایل خود مراقبت کنید

ابزارهای شکسته می تواند طول فرآیند درمانتان را افزایش دهند. پس از مراقبت تمامی وسایل ارتودنسی تان اطمینان حاصل نمایید. اگر شما بطور مداوم از باندهای لاستیکی ، هدگیر، ریتییزها و دیگر وسایل ارتودنسی تجویز شده توسط پزشک تان استفاده کنید ، فک و دندان های شما به موقعیت مناسب خود حرکت می کنند.

 

ورزش کردن با براکت ها

بازی و مسابقه – ما خبرهای خوبی برای بزرگسالان داریم!

شما هنوز می توانید حتی در حین درمان ارتودنسی ورزش کنید! در هنگام ورزش کردن توصیه توسط متخصص ارتودنسی به شما استفاده از محافظ دهان برای محافظت از دندان ها  و وسایل ارتودنسی شما می باشد.

اگر برای پیداکردن بهترین نوع محافظ دهان به کمک نیاز دارید با پزشک خود مشورت کنید.

در صورت ورزش کردن اضطراری و عدم استفاده از محافظ دهان ، فورا دهان و وسایل ارتودنسی خود را چک کنید تا آسیب ندیده باشند. اگر متوجه آسیب به وسایل و یا افتادن دندان شدید لطفاَ فوراَ با مطب تماس بگیرید و شما می توانید موقتا َ با استفاده از موم و یا شستن دهان با آب نمک گرم از ناراحتی رهایی یابید.



امتیاز این مقاله:


به این مقاله امتیاز دهید

*پر کردن این فیلد الزامی می‌باشد.