ارتودنسی متحرک به زبان ساده – مزایا و معایب و هزینه های آن

  • خانه
  • ارتودنسی متحرک به زبان ساده – مزایا و معایب و هزینه های آن
Services Details

ارتودنسی متحرک به زبان ساده – مزایا و معایب و هزینه های آن

در ارتودنسی متحرک  استفاده از پلاکهای متحرک می باشد که توسط خود بیمار در دهان قرار داده شده و در هنگام غذا خوردن از دهان خارج می شود؛ بنابراین نتیجه این درمانها کاملا وابسته به همکاری بیمار می‌باشد که البته طرح درمان متخصص ارتودنسی و ویزیتهاى مکرر و ماهانه در موفقیت درمان اثر گذار مى باشد .

ارتودنسی متحرک به زبان ساده – مزایا و معایب و هزینه های آن | کلینیک تخصصی ارتودنسی دکتر بهادر درانی

ارتودنسی متحرک به زبان ساده – مزایا و معایب و هزینه های آن

ارتودنسی متحرک چیست؟

ارتودنسی متحرک به یک سری دستگاه‌ها می‌گوییم که در دهان بیمار قرار می گیرند و قابل برداشتن هستند. از این دستگاه ها به این منظور استفاده می‌کنیم که دندان‌ها صاف و مرتب شوند و یا اینکه فک ها هم راستا و تنظیم شوند. به این صورت جلوزدگی، عقب ماندگی یا باریکی فک اصلاح می شود. ویژگی بارز ارتودنسی متحرک این است که به دندان‌ها چسبانده نمی شود و در طول درمان، ثابت نخواهند بود.

هدف از ارتودنسی متحرک این است که به در نهایت به لبخندی ایده‌آل برای چهره خود برسیم. در صورتی که دندان‌ها انحراف داشته باشند، کج باشند و یا عقب و جلو باشند، یا حتی اگر فک هایمان عقب تر یا جلوتر باشند، یکی از گزینه‌های درمانی، استفاده از ارتودنسی متحرک است. گاهی اوقات هم دندان‌های ما صاف و مرتب نیستند و اصطلاحا بایت درستی نداریم  - یعنی در هنگام بستن دهان، ارتباط دندان‌های بالا و پایین با یکدیگر درست نیست. در چنین مواردی، ارتودنسی متحرک می تواند به ما کمک کند.


 

اول از همه این نکته را در نظر بگیرید که اگر قصد انجام ارتودنسی دارید، تنها دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی شما است که می‌تواند بهترین روش انجام کار را به شما پیشنهاد بدهد. برای دریافت وقت مشاوره رایگان ازدکتر درانی می‌توانید از راه‌های ارتباطی زیر استفاده کنید:

آدرس کلینیک:
شماره های تماس:

 

چرا ارتودنسی متحرک اهمیت دارد؟

اینکه دندان‌های ما همراستا نباشند، برخی کج باشند و یا عقب و جلو باشند، و یا حتی اینکه بین دندان‌هایمان فاصله باشد، و یا اگر فک ما جلو یا عقب باشد و یا باریک تر از حد استاندارد باشد، باعث ایجاد مشکلات زیادی در ما می شود. در چنین شرایطی ممکن است ذرات زیادی در فواصل دندان‌ها گیر کنند، رعایت بهداشت و تمیزی دهان و دندان دشوار شود، دچار بیماری های لثه شویم، میزان پوسیدگی دندان یا عفونت لثه در ما افزایش پیدا کند.

 

ارتودنسی متحرک شفاف

 

حتی نکته اینجا است که همراستا بودن دندان ها و سالم بودن موقعیت فک باعث می شود بایت بهتری داشته باشیم، بهتر صحبت کنیم و لبخند زیبایی داشته باشیم. در این شرایط مشکلات زیادی در جویدن غذا و مهارت تکلم به وجود می آید و حتی اعتمادبنفس ما افت زیادی می کند. در اینجا متوجه اهمیت بسیار زیاد ارتودنسی و ارتودنسی متحرک که یکی از روش های آن است، می شویم.

به علاوه، نامرتب بودن دندان ها و پس و پیش بودن آنها باعث می شود برخی دندان‌ها فشار زیادی را تحمل کنند. این باعث می شود ترک‌ها ریز یا ساییدگی در این دندان‌ها به وجود بیاید. مفصل فک نیز دچار فشار مضاعف می شود و البته باید بدانید که این مشکلات با ارتودنسی قابل درمان هستند.

در این بخش فهمیدیم که اهمیت ارتودنسی برای بسیاری از افراد بسیار زیاد است و با استفاده از ارتودنسی متحرک که به تشخیص متخصص ارتودنسی برای شما مناسب تشخیص داده می شود، می توانید این مشکلات دندان و فک را به خوبی و بطور کامل رفع کنید.

 

انواع ارتودنسی متحرک

 

ارتودنسی متحرک برای چه کسانی مناسب است؟

افراد دارای مشکلات زیر، بهتر است از درمان ارتودنسی و اگر دندانپزشک متخصص تشخیص داد، ارتودنسی متحرک استفاده کنند.

  • جلوزدگی یا عقب افتادگی برخی دندان‌ها نسبت به بقیه
  • کج و نامرتب بودن دندان‌ها
  • باریک یا کوچک بودن فک بالا
  • نهفتگی یا نیمه‌نهفتگی برخی دندان‌ها (مثلا وقتی که بخشی از دندان‌ یا کل آن هنوز در زیر لثه مانده است)
  • جلوزدگی یا عقب افتادگی فک بالا یا پایین
  • فاصله داشتن دندان‌ها از یکدیگر
  • داشتن لبخند نامتقارن
  • شلوغ بودن و به هم فشرده بودن دندان‌ها
  • داشتن دندان اضافی یا بیرون آمدن برخی از دندان‌ها از جایگاه نادرست

 

روش های ارتودنسی متحرک کدامند؟

دو نوع اصلی دستگاه برای ارتودنسی متحرک داریم که هر یک را جداگانه توضیح می دهیم:

الاینرها

ریتینرها

 

1- الاینرها یا اینویزالاین ها – نوع اول ارتودنسی متحرک

الاینر دراقع پلاکی از جنس ترموپلاستیک است. این پلاک بی رنگ بوده و هنگامی که آنرا در تماس با دندان‌‌ها قرار می‌دهیم، کسی متوجه وجود آن بر روی دندان‌ها نمی شود. از الاینر که اولین نوع ارتودنسی متحرک است به منظور مرتب کردن دندان‌ها و حرکت‌ دادن آنها به جای مناسب استفاده می کنیم. متخصص ارتودنسی شما با توجه به وضعیت دندان‌های شما، تعداد مشخصی الاینر برای شما طراحی می‌کند. این الاینرها را باید به نوبت استفاده کنید و هر دو هفته یک بار، باید الاینر قبلی را تعویض کنید و الاینر جدید را بگذارید.

 

ارتودنسی متحرک و الاینرها

 

2- ریتینر یا تثبیت کننده ارتودنسی – نوع دوم ارتودنسی متحرک

ریتینر یا تثبیت کننده ارتودنسی یک وبسله است که پس از اتمام طول درمان ارتودنسی، همراه با براکت یا الاینر از آن استفاده می کنید. در این دوره به لبخند زیبا و ایده آل دست پیدا کرده اید و تثبیت کننده باعث می شود دندان‌هایتان همانجا ثابت بمانند.

به این دلیل به ریتینر نیاز پیدا می کنید که تا مدتی پس از درمان ارتودنسی، ممکن است دندان‌ها حرکت کنند و به جای قبلی خود باز گردند. در نتیجه تا مدت زمانی مشخص (متأسفانه گاهی برای همیشه) باید از ریتینر استفاده کنید تا موفقیت درمان ارتودنسی متحرک را حفظ کنید. متخصص ارتودنسی شما، مدت زمانی که باید از ریتینر یا تثبیت کننده ارتودنسی استفاده کنید را مشخص می کند.


 

مزایا و معایب ارتودنسی متحرک کدامند؟

مزایای ارتودنسی متحرک

  • احتمال پوسیدگی دندان و عفونت لثه کمتر می شود چرا که می توانید به راحتی دندان‌ها و ابزار ارتودنسی را تمیز کنید.
  • هر وقت ضروری باشد می توانید ابزار ارتودنسی را از دهان خود خارج کنید.
  • مسواک زدن برایتان راحت می شود چرا که پلاک‌ها به راحتی از دندان خارج می شوند و مثل همیشه مسواک می زنیدو با ارتودنسی ثابت اما مسواک زدن دشوار است چرا که باید از فضای بین دندان‌ها و سیم و ابزار وسیله ارتودنسی روی دندان، مراقبت کنید.
  • بر خلاق ارتودنسی ثابت، لکه سفید بر روی دندان‌های شما ایجاد نمی شود. در ارتودنسی ثابت، ممکن است به دلیل تمیز نشدن کامل فضای دندان‌ها، در فضای چسباندن براکت و بندها، در بخش‌هایی از دندان باکتری و پلاک تجمع پیدا کند. در نتیجه دندان شما مواد معدنی خود را از دست می دهید و لکه های سفیدی در این محل‌ها روی دندان ایجاد می شود که ماندگار هستند.
  • چون ارتودنسی متحرک به راحتی از دهان خارج می شود، تمیز کردن آن برای شما آسان است.
  • اگر به جای براکت از الاینر استفاده کنید، ارتودنسی شما کاملاً نامرئی است و تأثیری بر زیبایی شما در هنگام لبخند زدن نخواهد گذاشت.
  • وقتی غذا می‌خورید می توانید ارتودنسی غیرثابت یا متحرک را از دهان خارج کنید. در ارتودنسی ثابت باید از خودن برخی مواد غذایی پرهیز کنید، چرا که به وسیله های ارتودنسی شما آسیب می زند.

 

ارتودنسی متحرک و ریتینر

 

معایب ارتودنسی متحرک

تا اینجا از مزایای ارتودنسی متحرک صحبت کردیم. باید بدانید که ارتودنسی متحرک دارای معایبی نیز هست که در اینجا به آنها اشاره می کنیم:

  • وقتی از پلاک شفاف استفاده می کنید، اگر مراقبت نکنید و از نوشیدنی های رنگی استفاده کنید، پلاک کدر و بدرنگ می شود.
  • وقتی الاینر در دهان قرار دارد نمی توانید چیزی بخورید. تنها نوشیدن آب است که مجاز است. جویدن غذا همراه با الاینرها باعث می شود الاینرها خراب شوند.
  • هنگام خارج کردن پلاک از دهان، باید مراقب باشید و آنرا شستشو دهید و در جعبه آن قرار دهید. در غیر این صورت ممکن است آنرا گم کنید، کثیف شوند یا آنرا جا بگذارید.
  • باید مراقب باشید پلاک ارتودنسی همیشه و به جز در مواقع غذا خوردن و مسواک زدن (22 ساعت در روز) در دهان شما قرار داشته باشد. اگر قراردادن ارتودنسی متحرک در دهان را فراموش کنید، به نتیجه دلخواه نمی رسد و حتی ممکن است وضعیت دندان‌ها بدتر شود. اگر نمی توانید این مورد را رعایت کنید، بهتر است به جای ارتودنسی متحرک از ارتودنسی ثابت استفاده کنید.

 

ظاهر نامرئی ارتودنسی متحرک شفاف

 

طول دوره درمان ارتودنسی متحرک چقدر است؟

طول درمان ارتودنسی متحرک به وضعیت دندان ها و فک شما بستگی دارد. اگر از ریتینر استفاده می کنید و درمان شما پیچیده بوده است، یا اگر دندان‌ها فاصله زیادی حرکت داشته اند، احتمال برگشت دندان ها به حالت قبل زیادتر خواهد بود. پس باید به مدت بیشتری از ریتینرها استفاده کنید. اگر هنوز در مرحله استفاده از الاینر هستید، باز هم طول درمان بستگی به موقعیت دندان‌های شما دارد. معمولاً برای اینکه دندان‌ها کاملاً صاف شوند، به یک تا دو سال زمان نیاز دارید.

هزینه ارتودنسی متحرک چقدر است؟

با توجه به متغیر بودن قیمت ابزار ارتودنسی و همچنین متفاوت بودن نوع درمان و زمان آن با توجه به شرایط دندان‌ها و فک شما، هزینه های ارتودنسی متحرک متفاوت است.

دکتر بهادر درّانی، همیشه آمادگی این را دارد که در یک جلسه حضوری به شما مشاوره رایگان بدهد و با توجه به تخصص خود، هزینه های ارتودنسی را به طرز چشمگیری کاهش دهد.

ارتودنسی ثابت بهتر است یا متحرک؟

واقعا نمی توان گفت کدام یک در کل بهتر هستند. هر روشی دارای مزایای و معایب مخصوص به خود است و دندانپزشک متخصص ارتودنسی نیز با توجه به شرایط دندان شما، یک روش را پیشنهاد می کند.

 

نتیجه گیری - ارتودنسی متحرک را کجا انجام دهیم؟

بهترین متخصص ارتودنسی برای روش ارتودنسی متحرک چه کسی است؟

از آنجایی که این روش، نسبتاً جدید است، پس دندانپزشکی می ‌تواند بهترین خدمات را به شما بدهد که اطلاعات خود را به روز نگه داشته باشد و همچنین با عضویت در انجمن های جهانی ارتودنسی و شرکت در دوره های جدید، بهترین روش ها و تکنیک‌های استفاده از روش جدید را آموخته باشد.

 

دکتر درانی متخصص ارتودنسی متحرک

 

کتر درّانی با سالها سابقه و فعالیت در زمینه ارتودنسی و با عضویت در انجمن ارتودنتیست های ایران، آمریکا، اروپا و آسیا، همیشه از جدیدترین روش های ارتودنسی استفاده می کند و اگر تشخیص تخصصی ایشان این باشد که روش ارتودنسی متحرک برای شما مناسب است، قطعا این روش ها را به بهترین صورت برای شما پیاده ساده می کند.

راه‌های ارتباطی با کلینیک دکتر درّانی به صورت زیر می باشد:
آدرس کلینیک:
شماره های تماس:

 

خدمات مرتبط

ارتودنسی نامرئی با دکتر درّانی

ارتودنسی دیمون

ارتودنسی بزرگسالان

ارتودنسی پیشگیری - اطفال