ارتودنسی دیمون، بهترین روش ارتودنسی ثابت دندان

  • خانه
  • ارتودنسی دیمون، بهترین روش ارتودنسی ثابت دندان
Services Details

ارتودنسی دیمون، بهترین روش ارتودنسی ثابت دندان

در ارتودنسی دیمون از براکت های دیمون استفاده می شود. براکت های دیمون ابزارهایی هستند که قابلیت باز و بسته شدن خودکار را دارا می باشند و در همان جایی نصب می شوند که براکت های فلزی سنتی نصب می شوند با این تفاوت که از رابرهاى رنگى دیگر استفاده نمى شوند و با کلیپ هایی که در این براکت ها طراحى شده اصطکاک کمتر و حرکات دندانى سریعتر و تعداد جلسات وىزیت بیمار توسط متخصص ارتودنسی کمتر و در نهایت طول درمان کوتاهتر و سریعتر مى باشد که به طرح لبخندى فوق العاده ختم مى شود .

ارتودنسی دیمون، بهترین روش ارتودنسی ثابت دندان + آشنایی با مزایا و معایب آن

ارتودنسی دیمون یکی از جدیدترین روش‌ها در زمینه زیبایی دندان است. این روش آنقدر بازدهی خوبی دارد و کار را راحت کرده است که بسیاری از متخصصان ارتودنسی امروزه از آن برای ارتودنسی ثابت استفاده می کنند. اگر پزشکتان این روش را به شما پیشنهاد داده یا خودتان می خواهید آنرا مد نظر قرار دهید، با این مطلب اختصاصی دکتر درّانی همراه باشید.

در این گفتار، به سؤالات زیر پاسخ خواهیم داد:

  1. ارتودنسی دیمون چیست؟
  2. انواع ارتودنسی دیمون کدامند؟
  3. طول مدت درمان چقدر است؟
  4. مراقبت از ارتودنسی دیمون چگونه است؟
  5. مزایا و معایب ارتودنسی دیمون کدامند؟
  6. هزینه ارتودنسی دیمون چقدر است؟

 

اول از همه این نکته را در نظر بگیرید که اگر قصد انجام ارتودنسی دارید، تنها دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی شما است که می‌تواند بهترین روش انجام کار را به شما پیشنهاد بدهد. برای دریافت وقت مشاوره رایگان از دکتر درانی می‌توانید از راه‌های ارتباطی زیر استفاده کنید:

آدرس کلینیک:
شماره های تماس:

 

ارتودنسی دیمون چیست و به چه نوع ارتودنسی گفته می شود؟

همانطور که می‌دانید ارتودنسی نیز مانند هر درمان دیگری دارای روش‌های مختلفی است که هر روش برای افراد خاصی مناسب است. بریس دیمون یکی از محبوب‌ترین روش‌ها در چند سال اخیر بوده است و استفاده از آن روز به روز افزایش می‌یابد. دیمون، یک روش ارتودنسی ثابت است که در آن براکت‌ها را روی دندان‌ها وصل می‌کنیم. اصلی‌ترین تفاوت دیمون با ارتودنسی سنتی، در نوع براکت‌هایی است که پزشک استفاده می‌کند.

 

ارتودنسی دیمون شفاف

 

در ارتودنسی معمول، سیم‌ها با استفاده از نوار الاستیک به براکت‌ها اتصال پیدا می‌کنند. براکتها مکانیسم باز و بسته شدن دارند و سیم به راحتی داخل محفظه کشویی براکت قرار می‌گیرد. سایز براکتها امروزه کوچک‌تر شده و تمیز کردن آنها نسبت به قبل آسان تر است.

ارتودنسی دیمون یک رو ارتودنسی ثابت است که در آن براکت‌ها درست مانند روش سنتی بر روی دندان‌ها متصل می‌شوند. تفاوت این است که سیم فلزی این بار از طریق نوار الاستیک به براکت ها متصل نمی شود. این بار سیم فلزی از طریق مکانیسم باز و بسته شدن روی براکت‌ها متصل می شود.

این نوع سیستم خیلی جدید نیست و قبل از روش دیمون هم از این مکانیسم استفاده می کردیم. نکته این است که در روش ارتودنسی دیمون، براکت‌ها طوری طراحی شده‌اند که عملکرد آنها بهبود یافته و استفاده کردن از آنها آسان‌تر شده است.


 

اطلاعات کامل مربوط به ارتودنسی دیمون

انواع ارتودنسی دیمون کدامند؟

اگر می‌خواهید بدانید ارتودنسی دیمون چه مدل‌هایی دارد، با ما همراه باشید. بریس های دیمون روز به روز پیشرفت کرده‌اند و انواع مختلفی از آنها برای ارتودنسی به کار برده می‌شوند. ارتودنسی‌های دیمون از نظر ظاهر و جنس دارای انواع مختلفی هستند. دندانپزشک با توجه به نوع ناهنجاری و سلیقه شما، از یک نوع بریس خاص استفاده می کند. در ارتودنسی دیمون، براکت ها به سه شکل وجود دارند.

 

 

1. بریس های دیمون شفاف

بریس های شفاف دیمون جنس سرامیکی دارند. چون براکت‌ها شفاف هستند، روی دندان خیلی معلوم نیستند. ارتودنسی‌ نامرئی در روش قدیمی با کش یا نوار الاستیکی متصل می‌شد و به اندازه کافی مخفی نبود. در بریس های دیمون شفاف، به دلیل وجود مکانیسم کشویی، نواری روی براکت قرار نمی‌گیرد و قطعات فلزی کمتر و کوچک‌تر هستند. بریس شفاف دیمون تنها یک مشکل دارد و آن هم شکننده و ضعیف بودن آن است. در نتیجه نباید فشار زیادی به آن وارد شود.

2. بریس های دیمون فلزی

بریس های فلزی دیمون شبیه به بریس های فلزی در روش معمولی و سنتی هستند. رنگ این بریس ها نقره ای است و آنها را روی دندان ها می‌چسبانیم. تفاوت آن با ارتودنسی سنتی، نداشتن نوار یا کش الاستیک برای متصل کردن سیم ها است. دندانپزشک ها در بیشتر مواقع از این نوع بریس دیمون استفاده می کند. بریس ها دارای مکانیسم کشویی برای نگه داشتن سیم ها هستند.

3. بریس های دیمون رنگی

برخی افراد براکت های رنگی را دوست دارند. در روش دیمون هم بریس های رنگی وجود دارند و می‌توانید بنا بر سلیقه خود، هر رنگی را انتخاب کنید. این بریس ها از نظر کیفیت و نوع ساخت تفاوتی با بریس های فلزی ندارند.


 

ارتودنسی دیمون چه کاربردهایی دارد؟

کاربردهای ارتودنسی دیمون

ارتودنسی دیمون دارای کاربردهای زیادی است. این روش هم برای زیبایی کاربرد دارد و هم برای مرتب‌ کردن دندان ها و رعایت فاصله بین دندان ها. با استفاده از ارتودنسی دیمون می‌توانید لبخندی زیبا و جذاب داشته باشید. دندان های منظم قطعاً به اعتماد بنفس شما می افزایند. اگر ساختار فک و دندان شما هم مشکلی داشته باشد، با ارتودنسی دیمون می‌توانید آن را رفع کنید. به‌عنوان مثال اگر دندان های شما جلوتر یا عقب تر از حالت عادی باشند (حالت اوربایت یا آندربایت)، این روش برای شما عالی است. کسانی نیز که یک دندانشان ریخته و فضای بین دندانی آنها به هم ریخته است، با کمک این روش می‌توانند نظم دندان ها را به حالت قبل در بیاورند.

 

ارتودنسی نامرئی با متد دیمون

 

چه افرادی می‌توانند از ارتودنسی دیمون استفاده کنند؟

ارتودنسی دیمون برای چه اشخاصی مناسب است؟

ارتودنسی دیمون جزو ارتودنسی های ثابت است. برای بسیاری از مشکلات فک و دندان می‌توان از این نوع ارتودنسی استفاده کرد. متخصص ارتودنسی می‌تواند برای افرادی که مشکل آندربایت یا اوربایت دارند، از این نوع ارتودنسی استفاده کند. در ناهنجاری آندربایت، دندان‌های جلویی فک پایین، جلوتر از دندان‌های فک بالا هستند و باید فک پایین اصلاح شود. اوربایت حالت برعکس است یعنی دندان‌های فک بالا نسبت به دندان‌های فک پایین جلوتر هستند و باید عقب بروند.

فشردگی دندان ها در فک یا ناهمواری آنها را نیز می‌توان با استفاده از بریس دیمون درمان نمود. این نوع ناهنجاری ها در صورتی که شدید باشند، با استفاده از ارتودنسی متحرک قابل درمان نیستند. ارتودنسی ثابت و ارتودنسی دیمون برای رفع چنین ناهنجاری‌هایی مناسب هستند.

البته در نهایت این دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی شما است که می‌تواند مناسب‌ترین روش را به شما پیشنهاد بدهد تا حداکثر نتیجه را بگیرید.

دکتر درّانی با سالها تخصص طبابت و درمان بیش از 12 هزار بیمار، با مشاوره رایگان و تخصصی، بهترین روش ارتودنسی را به شما پیشنهاد می دهد که می‌توانید از آن استفاده کنید.

این افراد بهتر است از ارتودنسی به روش دیمون شفاف استفاده نکنند:

کسانی که بهداشت دندان های خود را رعایت نمی کنند. چرا که وقتی براکت روی دندان شما قرار می‌گیرد، احتمال ایجاد پلاک و آلودگی بر روی دندان بیشتر می‌شود. درنتیجه ریسک پوسیدگی در صورت رعایت نکردن بهداشت بالا می‌رود. پس این روش مناسب کسانی است که مرتباً توسط پزشک ویزیت می‌شوند و مراقبت زیادی از بهداشت و سلامت دندان های خود می کنند.


 

مزایای ارتودنسی دیمون کدامند؟

  • درد و ناراحتی کمتری را تجربه می کنید

با استفاده از ارتودنسی دیمون، از آنجایی که سیم های فلزی در براکت لغزش دارند، با سرعت آهسته ای جابه‌جا می‌شوند و حرکتی طبیعی و نرم دارند. این مکانیسم باعث می‌شود فشار و درد کمتری را تجربه کنید. هرچند عوامل زیادی در احساس درد دخیل هستند اما این نکته بی تأثیر نیست. هر فردی با توجه به نوع ناهنجاری فک و دندان، شدت حرکت و نوع سیم ها، میزان درد متفاوتی را احساس می کند و روش خاصی برای کاهش درد او مناسب خواهد بود.

 

ارتودنسی شفاف دیمون

 

  • نیاز به تعداد ویزیت کمتر در مطب دندانپزشک

استفاده از روش دیمون، تعداد ویزیت های مورد نیاز را کاهش می دهد. در روش های سنتی نوارهای الاستیکی به مرور شل می‌شوند و به صورت دوره ای باید آنها را تعویض کرد. در بریس های دیمون نیز گاهی ممکن است مشکل ببینیم، اما این موارد کمتر است. مثلا ممکن است مکانیسم کشویی یک برات خراب شود و نیاز باشد فوراً آنرا تعویض کنیم.

  • رعایت بهداشت آسان‌تر می شود

از آنجایی که در ارتودنسی دیمون، براکت‌ها کوچک تر هستند، تمیز کردن آنها نیز آسان تر است. وجود نداشتن نوارهای الاستیکی باعث می شود دسترسی به دندان ساده تر باشد و راحت‌تر بتوانیم کنار براکت‌ها را تمیز کنیم.

  • تنوع و زیبایی بیشتر در نوع بریس ها

چون بریس ها در انواع مختلفی وجود دارند، هر شخص بنا بر سلیقه و نیاز خود می‌تواند از مدل خاصی استفاده کند. مثلا اگر می‌خواهید ارتودنسی نامرئی داشته باشید، از بریس شفاف استفاده می‌کنید. اگر نوع رنگی را دوست داشته باشید نیز، باز دستتان باز است.

معایب ارتودنسی دیمون کدامند؟

ارتودنسی دیمون دارای معایبی نیز هست. اگر هزینه برای شما مهم است، این روش گران‌تر از ارتودنسی سنتی است. چرا که مکانیسم آن جدید است و براکت‌ها گران‌تر هستند.

بریس های دیمون شبیه به دیگر براکت‌های ثابت هستند. این روش دارای مزایای خود است، اما بطور کلی این روش بهتر از بریس های سنتی و قدیمی نیست. مطالعات از اثربخشی بیشتر این روش نسبت به سایر روش ها پشتیبانی نمی کنند. البته دندانپزشک ها و متخصصان ارتودنسی بنا بر ترجیح شخصی و تشخیص تخصصی خود از این نوع بریس ها استفاده می کنند.

 

تصویر پس از درمان با ارتودنسی دیمون

 

ارتودنسی دیمون چطور انجام می‌شود؟

اگر می‌خواهید بدانید که روش انجام ارتودنسی دیمون چگونه است، در ادامه کل فرایند آن را توضیح می‌دهیم. پس از اینکه دندانپزشک تشخیص داد روش دیمون برای شما مناسب است، مراحل زیر را پشت سر خواهید گذاشت:

1. تصویربرداری از فک و دندان ها

در مرحله اول، از دندان‌ها تصویربرداری می‌کنند تا موقعیت دندان‌ها و وضعیت فک مشخص شود. در این صورت اگر پزشک لازم ببیند دندانی را بردارد، متوجه آن خواهد شد. یا اگر دندان شما مشکل جدی داشته باشد، به شما می‌گوید که برای درمان چه اقداماتی انجام دهید تا آماده ارتودنسی شوید.

2. جایگذاری براکت‌های دیمون

در این مرحله، پزشک شروع می‌کند به جایگذاری براکت‌ها. جایگذاری معمولا یک تا دو ساعت زمان می‌برد. در جلسه جایگذاری، ابتدا دندان‌های شما را تمیز می‌کند و سپس براکت‌ها را روی دندان می‌گذارد. براکت‌ها با چسب مخصوص بر روی دندان‌ها می چسبند. وجود براکت ها، بر روی دندان فشار اعمال می‌کند. سپس پزشک نحوه مراقبت از براکت‌ها را به شما توضیح می‌دهد.

3. ویزیت پزشک برای بررسی براکت‌ها

بعد از اینکه براکت‌ها جایگذاری شوند، دندانپزشک در قرارهای دیگر، پیشرفت دندان‌ها را بررسی می‌کند. در روش دیمون، نیازی به تعداد ملاقات زیاد نداریم. تعداد بررسی‌ها کمتر از حالت سنتی هستند.

4. مرحله بر داشتن بریس ها

در این مرحله دندانپزشک مشخص می‌کند که چه زمانی باید بریس ها را بردارد. معمولاً در روش دیمون، بریس ها به مدت کمتری بر روی دندان می مانند.


 

درمان با ارتودنسی دیمون چقدر زمان می برد؟

یکی از سؤالات مهم بیماران این است که مدت زمان درمان با ارتودنسی دیمون چقدر است. برخی از پزشکان معتقند که درمان با روش دیمون باید به همان اندازه ای طول بکشد که درمان با ارتودنسی سنتی به طول می انجامد. با این عقیده، ارتودنسی دیمون حدودا 36 ماه زمان می برد. برخی از متخصصان دیگر نیز معتقد هستند که به دلیل انعطاف‌پذیری بیشتر و کاهش اصطکاک، طول درمان 6 ماه کمتر از حالت سنتی خواهد بود.

از کجا بدانم برای ارتودنسی دیمون آمادگی دارم؟

برای اینکه آماده درمان ارتودنسی شوید، بایستی که با دکتر متخصص ارتودنسی ملاقات کنید. در صورتی که دندان‌های شما برای روش دیمون مناسب باشند، اقدامات لازم را انجام می دهید. برخی از فرایندهای آمادگی همان مراحل تصویربرداری و بررسی موقعیت دندان و فک هستند که در بالا توضیح دادیم.

 

ارتودنسی دیمون با بریس شفاف

 

چطور از ارتودنسی دیمون مراقبت کنیم؟

پاسخ این است که مثل تمام روش های ارتودنسی ثابت دیگر. از آنجایی که محل قرارگیری براکت‌ها ثابت است و قابلیت خارج شدن ندارند، در حین مسواک زدن باید خیلی با حوصله و با دقت به تمیز کردن آنها بپردازید. از نخ دندان استفاده کنید و اطراف براکت ها را خوب تمیز کنید.

مهم‌ترین قسمت مراقبت از بریس های دیمون، رعایت بهداشت و تمیز نگه داشتن براکت ها است. همچنین اگر در روزهای اول احساس ناراحتی به شما دست داد، غذاهای نرم و کمی سرد بخورید. دهان خود را با آب نمک شسشو دهید. اگر دردتان زیاد بود نیز با مشورت پزشک، مسکن مصرف کنید.

هزینه ارتودنسی دیمون در سال 1402 چقدر است؟ به روزرسانی در تاریخ 4 مهر

اگر این سؤال برای شما نیز پیش آمده که قیمت ارتودنسی دیمون چقدر است، باید بگوییم که هزینه این درمان با توجه به میزان تخصص دندانپزشک، هزینه مواد و تجهیزات مورد استفاده در فرایند درمان، متفاوت است. البته پزشک های متفاوت، با توجه به میزان تجربه و سابقه ای که دارند، هزینه های متفاوتی دریافت می کنند.

ارتودنسی دیمون قطعا نسبت به روش های سنتی، قیمت بالاتری دارد. قیمت خدمات دندانپزشکی نیز نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و روش دیمون نیز به دلیل جدیدتر بودن و استفاده از مواد و مکانیسم جدید در آن، قطعا گران تر است. این روش به میزان درصدی از روش های سنتی گرانتر است و البته طول درمان در این روش کوتاه تر است و تعداد جلسات ویزیت کمتری نیز خواهید داشت! پس ممکن است در هزینه های کلی شما، حتی صرفه جویی نیز بشود.


 

نتیجه گیری - ارتودنسی دیمون را کجا انجام دهیم؟

بهترین متخصص ارتودنسی برای روش ارتودنسی دیمون چه کسی است؟

از آنجایی که این روش، نسبتاً جدید است، پس دندانپزشکی می ‌تواند بهترین خدمات را به شما بدهد که اطلاعات خود را به روز نگه داشته باشد و همچنین با عضویت در انجمن های جهانی ارتودنسی و شرکت در دوره های جدید، بهترین روش ها و تکنیک‌های استفاده از روش جدید را آموخته باشد.

 

دکتر درانی متخصص ارتودنسی

 

دکتر درّانی با سالها سابقه و فعالیت در زمینه ارتودنسی و با عضویت در انجمن ارتودنتیست های ایران، آمریکا، اروپا و آسیا، همیشه از جدیدترین روش های ارتودنسی استفاده می کند و اگر تشخیص تخصصی ایشان این باشد که روش ارتودنسی دیمون برای شما مناسب است، قطعا این روش ها را به بهترین صورت برای شما پیاده ساده می کند.

راه‌های ارتباطی با کلینیک دکتر درّانی به صورت زیر می باشد:

آدرس کلینیک:
شماره های تماس:

 

خدمات مرتبط

ارتودنسی نامرئی با دکتر درّانی

ارتودنسی متحرک

ارتودنسی بزرگسالان

ارتودنسی پیشگیری - اطفال