ارتودنسی نامرئی - با دکتر بهادر درّانی متخصص ارتودنسی

  • خانه
  • ارتودنسی نامرئی - با دکتر بهادر درّانی متخصص ارتودنسی
Services Details

ارتودنسی نامرئی - با دکتر بهادر درّانی متخصص ارتودنسی

ارتودنسی نامرئی به چند معنا مى باشد … اول اینکه به معنى اینکه اصلا براکتى در دهان شما نمى باشد و یا به عبارت دیگر بجاى استفاده از براکتهاى فلزى توسط متخصص ارتودنسی از پلاکهاى شفاف سیلیکونى بسیار شفاف که با اسکنرهاى سه بعدى طرح درمان و طراحى مى شوند انجام مى شوند.

معناى دیگر ارتودنسی نامرئى، ارتودنسى از داخل در پشت دندانهاى شما مى باشد که البته در این روش زمان درمان در هر جلسه توسط متخصص ارتودنسی طولانى تر و گاها احتمال قورت دادن وسایل و ابزارهاى ارتودنسی مى باشد و بیمار در طول درمان چون ماهیچه زبان با براکتها درگیر هستند براى بعضى از بیماران زیاد راحت نمى باشد که البته دکتر درانى متخصص ارتودنسی شما تمام موارد را برای شما شرح داده و تصمیم گیری اخر توسط خود شما انجام مى شود.

ارتودنسی نامرئی چیست؟

ارتودنسی نامرئی و یا اینویزیلاین یک روش جدید و تقریباً نامرئی برای انجام خدمات ارتودنسی و هم‌تراز کردن دندان ها می باشد. در این روش با استفاده از یک سری الاینرهای نامرئی ارتودنسی، دندان ها را مرتب می کنند و روشی جایگزین برای ارتودنسی های سنتی است که در آنها از بریس استفاده می شد. الاینرهای نامرئی شفاف بوده و تاثیر آنچنانی برروی زیبایی ندارند و شما را از شر بریس خلاص می کنند.

البته این نکته را در نظر داشته باشید که استفاده از ارتودنسی نامرئی در بیشتر مواقع برای ناهنجاری های خفیف تا متوسط دندان‌ها اثربخش است. سینی هایی که در ارتودنسی نامرئی به کار برده می شوند، بسیار راحت بوده و هر دو هفته یک بار تعویض می شوند. برای اینکه زودتر به نتیجه برسید، باید در 24 ساعت شبانه روز از این الانیرها استفاده کنید. البته در حین غذا خوردن یا مسواک زدن می توانید سینی ها را از دهان خود خارج کنید.

در این مقاله علمی از وبسایت دکتر درّانی، قصد داریم شما را با ارتودنسی نامرئی، انواع آن، هزینه های آن و همچنین مزایا و معایب آن آشنا کنیم.

 

ارتودنسی از پشت دندان

 

هدف از ارتودنسی نامرئی چیست؟

ارتودنسی نامرئی یک متد درمانی مدرن و نوآورانه در دنیای دندانپزشکی است که در آن از ابزار و وسایل شفاف و متحرک استفاده می شود. در این روش وسائل یا الاینرهای شفاف و تقریباً نامرئی برای تراز کردن دندان ها به کار برده می شوند تا ترتیب قرار گرفتن دندان های شما بصورت مطلوب در آید. برخلاف بریس ها که ظاهری ناهنجار دارند و باعث خجالت بسیاری از بیماران می شوند، الاینرهای نامرئی بسیار زیبا هستند و به راحتی قابل تطبیق برای درمان دندان و ناهنجاری های آن می باشند.

هدف از ارتودنسی نامرئی اصلاح ناهنجاری های دندان ها، مرتب کردن آنها و هم تراز کردن دندان ها می باشد، به صورتی که زیبایی بیمار تحت تاثیر قرار نگیرد و درمانی راحت تر داشته باشد. البته نکته ای که در این نوع درمان اهمیت بالا دارد این است که در استفاده از مواد ارتودنسی، کیفیت آنها و دقت ساخت آنها حساسیت بالایی وجود دارد.

بنابراین، پزشکی که ارتودنسی نامرئی را برای بیماران تجویز می کند، باید که فرایند را تحت نظارت تخصصی خود و با دقت بالا انجام دهد تا بتوان به بهترین نتیجه و کیفیت درمان دست یافت.

 

اهمیت ارتودنسی نامرئی چیست؟

در گذشته، ارتودنسی بیشتر برای کودکان و نوجوانان انجام می شد. اما امروزه می بینیم که بزرگسالان هم به دفعات بیشتری برای دریافت خدمات ارتودنسی و به ویژه ارتودنسی نامرئی مراجعه می کنند. دلیل این امر، افزایش آگاهی مردم و تمایل بیشتر افراد به بهبود زیبایی خود و داشتن لبخندی زیبا می باشد. پیشرفت علم و فناوری نیز در افزایش گرایش مردم به این نوع درمان برای هم‌ترازی دندان ها، بی‌تأثیر نبوده است.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در ارتودنسی بزرگسالان، پزشکی متخصص بایستی ملاحظات خاصی را مد نظر قرار دهد. یک دلیل مهم آن این است که بزرگسالان دارای شرایط اجتماعی خاصی هستند. آنها با توجه به موقعیت های خاص شغلی و ارتباطی هم تمایل به ارتودنسی دارند و هم اینکه نمی خواهند زیبایی خود را به مدت چند ماه تحت تأثیر قرار بدهند. درنتیجه بزرگسالان از روش هایی برای ارتودنسی استقبال می کنند که زیبایی آنها را متأثیر نکرده و کمتر در معرض دید باشد.

 

ارتودنسی سرامیکی نامرئی

 

قطعاً در چنین شرایطی، ارتودنسی نامرئی یکی از بهترین گزینه های مورد ترجیح برای بزرگسالان خواهد بود. ارتودنسی نامرئی (invisible orthodentics) از همان اصول بیومکانیکی موجود در روش های متداول ارتودنسی بهره می برد. تفاوت آن این است که در این نوع روش، بر خلاف ارتودنسی ثابت که وسایل آن از جنس فلز هستند، از وسایلی استفاده می شود که مواد غیرفلزی دارند و ظاهر شفاف دارند. بعد از درمان، ظاهر فرد خیلی تغییر نمی کند. ارتودنسی نامرئی به دو صورت ثابت و متحرک انجام می شود.

 

انواع ارتودنسی نامرئی کدامند؟

برای انجام ارتودنسی نامرئی سه روش وجود دارد که هر سه را به تفصیل شرح می دهیم. لازم به دکر است که هر روش دارای مزایا و معایب مخصوص به خود بوده و با توجه به شرایط دهان و دندان و با تشخیص ارتودنتیست، یکی از روش‌ها انتخاب می شود.

  • ارتودنسی سرامیکی
  • ارتودنسی متحرک شفاف
  • ارتودنسی از پشت دندان

 

1- ارتودنسی سرامیکی

اولین روش ارتودنسی نامرئی، ارتودنسی سرامیکی است. از نام های رایج دیگر ارتودنسی سرامیکی می توان به این موارد اشاره کرد: ارتودنسی شیشه‌ای، ارتودنسی بی رنگ، ارتودنسی شفاف، ارتودنسی ژله ای، ارتودنسی همرنگ دندان، و براکت سرامیکی. این نوع ارتودنسی یک نوع ارتودنسی ثابت است که دارای براکت های شفاف است. یک سری نگین روی دندان ها چسبانده می شود که از جنس سرامیک همرنگ دندان هستند.

این نوع براکت ها کمتر از براکت های فلزی قابل رؤیت هستند و ظاهر زیباتری نسبت به آنها دارند. رایج‌ترین نوع ارتودنسی نامرئی در واقع ارتودنسی سرامیکی است. البته این نوع روش اشکالاتی نیز دارد. مثلا به منظور افزایش استحکام، اندازه براکت های سرامیکی بزرگتر از براکت های از جنس فلز است و برای نگهداری آن به مراقبت ها و بهداشت دهان بیشتری نیاز است.

 

ارتودنسی سرامیکی نامرئی

 

همچنین کار روی ارتودنسی سرامیکی وقت بیشتری از پزشک ارتودنتیست می گیرد و برداشت این براکت ها از روی دندان نیز دشوار است. قطعا استحکام این نوع براکت ها از نوع فلزی کمتر است و درنتیجه احتمال شکست وجود دارد.براکت های سرامیکی که داخل شیار آنها از جنس فلز نیست، اصطکاک بیشتری با سیم ارتودنسی پیدا می کنند و این مدت زمان درمان را کمی افزایش می دهد. همچنین قیمت براکت های سرامیکی بیشتر از نوع فلزی است.

درنهایت اینکه مراحل درمان ارتودنسی سرامیکی با مراحل درمان با ارتودنسی ثابت و سنتی مشابهت دارد و نتایج درمانی که به دست می دهد نیز نسبتا خوب و موفقیت آمیز است.

 

2- ارتودنسی متحرک شفاف

در این نوع درمان از پلاک های شفاف استفاده می شود که خود بیمار می تواند آنها را بر روی دندان بگذارد یا آنها را بردارد. به این ارتودنسی نام های زیر نیز اتلاق می شود: ارتودنسی ژله ای، ارتودنسی شفاف، اینویزالاین، ارتودنسی شیشه ای و اینویزیلاین.

این نوع ارتودنسی باید حدودا 22 ساعت در شبانه روز در دهان گذاشته شود. از مزایای آن می توان به سهولت در غذا خوردن و مسواک زدن اشاره کرد. همچنین به دلیل اینکه در هنگام تغذیه یا مسواک زدن، بریس ارتودنسی برداشته می شود، بهداشت دهان و دندان راحت تر بوده و محدودیتی برای رژیم غذایی به وجود نمی آید.

 

ارتودنسی متحرک شفاف

 

3- ارتودنسی از پشت دندان

به این نوع ارتودنسی، ارتودنسی زبانی، ارتودنسی لینگوال، ارتودنسی مخفی و ارتودنسی پنهان نیز می گوییم. در این روش، یک دستگاه ارتودنسی ثابت با استفاده از براکت های فلزی در پشت دندان ها و در مجاورت زبان چسبانده می شود. قطعا این روش دارای مشکلا خود است، به عنوان مثال این نوع ارتودنسی نامرئی در هنگام غذا خوردن و صحبت کردن، بیمار را اذیت می کند. مراقبت و بهداشت دندان را سخت‌تر می کند.

از مزایای آن نیز می توان به کاملاً پنهان بودن آن اشاره کرد که برای بزرگسالان اهمیت زیادی دارد. و تداخل گفتاری آن نیز در روزهایی ابتدایی درمان رفع خواهد شد.

 

ارتودنسی از پشت دندان

 

مزایای ارتودنسی نامرئی کدامند؟

  • این نوع ارتودنسی کاملاً نامرئی است

یک مزیت مهم ارتودنسی نامرئی، پنهان بودن آن است. با استفاده از ارتودنسی نامرئی دیگر نگران دیده شدن سیم ها و براکت ها در حین صحبت کردن یا خندیدن نخواهید بود. برخی افراد ظاهر سیم ها و براکت را زشت می دانند. این نوع ارتودنسی یک گزینه عالی برای نوجوانان و بزرگسالان خواهد بود. زیرا اعتماد بنفس آنها و لبخند زیبایشان را خدشه دار نمی کند.

 

  • مدت زمان درمان معمولاً کوتاهتر است

با ارتودنسی سنتی و با استفاده از بریس، صاف کردن دندان ها می تواند زمان بیشتری طول بکشد. به عنوان مثال، استفاده از بریس فلزی می تواند درمان را تا 5 سال نیز طولانی کند. با ارتودنسی نامرئی ممکن است فقط در یک سال و نیم درمان شما تکمیل شود.

 

  • محدودیت زیادی در نوع غذایی که می خورید به وجود نخواهد آمد

یکی از مزایای مهم ارتودنسی نامرئی این است که شما را دچار محدودیت غذایی نمی کند. در روش سنتی، محدودیت های زیادی برای خوردن و آشامیدن به وجود می آید. در ارتودنسی لینگوال شما نمی توانید غذاهای چسبنده یا سفت بخورید، اما با ابرتودنسی نامرئی می توانید هر چه دوست دارید را میل کنید. البته باید سینی دندان ها را از دهان خود خارج کنید.

 

ارتودنسی نامرئی از پشت دندان

 

  • ارتودنسی نامرئی به سلامت دندان های شما کمک می کند

داشتن دندان های صاف و سالم برای دستیابی به سلامت لثه و دندان، ضروری است. با ارتودنسی نامرئی می توانید دندان های خود را به راحتی تمیز کنید. اینویزیلاین یک راهکار عالی برای از دست ندادن لبخند زیبایتان است. دهان شما همیشه پاک و درنتیجه سالم خواهد بود.

 

  • در وقت شما صرفه جویی زیادی خواهد شد

از آنجایی که طول درمان اهمیت زیادی دارد و افراد با گذشت مدت زمان طولانی از درمان صبر و حوصله خود را از دست خواهند داد، هرچه بتوانیم از طول درمان کم کنیم، بیمار خوشحال تر خواهد بود و سریع تر به هدف درمانی خود می رسد. این مسئله باعث می شود ارتودنسی به شما کمک کند که وقت کمتری را به مطب دندانپزشک اختصاص دهید. این به این دلیل است که شما هر 6 هفته به پزشک خود مراجعه می کنید و درنتیجه قرار ملاقات های کمتری خواهید داشت.

همچنین طول درمان با ارتودنتیست نامرئی می تواند فقط یک سال و نیم طول بکشد.

 

هزینه ارتودنسی نامرئی چقدر است؟

هزینه ارتودنسی نامرئی نسبت به روش های سنتی بالا است و به فرایندهای آزمایشگاهی پیچیده و گران قیمت نیاز دارد. این نوع آزمایشگاه ها اخیرا در تهران تأسیس شده اند و باعث شده اند هزینه های ارتودنسی نامرئی نسبت به قبل کمتر شود. این روش امروزه تفاوت قیمتی خیلی فاحشی با روش سنتی ندارد، اما قاعدتاً گرانتر است.

در کل با توجه به اینکه هزینه های ارتودنسی نامرئی به شکل ناهنجاری فک و دندان بیمار و نوع متریال مورد استفاده و همچنین روش استفاده از ارتودنسی نامرئی بستگی پیدا می کند قابل تخمین نیست. اما شما در کلینیک دکتر درانی می توانید برای استفاده از آن یک جلسه مشاوره رایگان داشته باشید تا بصورت شفاف قیمت ها را با توجه به دهان و دندان شما مشخص کنند و تفاوت قیمتی آن با ارتودنسی سنتی را نیز به شما اطلاع دهند.

 

مزایای ارتودنسی نامرئی

 

نکته مهم: متخصص های ارتودنسی معمولا روش ارتودنسی نامرئی را برای درمان مشکلات ساده ارتودنسی و نامرتبی های جزئی دندان ها توصیه می کنند نه برای مشکلات پیچیده تر.

 

بهترین متخصص ارتودنسی نامرئی در تهران کیست؟

دکتر بهادر درّانی با تجربه کار با بیش از 12 هزار بیمار همیشه در آوردن تکنولوژی های جدید به ایران پیشگام بوده است و یکی از اولین ارتودنتیست هایی بوده است که روش نامرئی را وارد ایران کرده است. دکتر درانی با مشاوره تخصصی و رایگان وضعیت ناهنجاری دهان، دندان و فک شما را بررسی کرده و اولاً شرایط شما برای ارتودنسی نامرئی را بررسی می کند.

در صورتی که شرایط استفاده از آن را داشتید، تمامی فرایند درمان را با تمام مزیت ها و معایب آن برای شما شرح می دهد. سپس درنهایت، با تصمیم شخص شما و رضایت خودتان نوع درمان را انتخاب و رویه درمان ارتودنسی نامرئی را آغاز می کند. یکی از پزشکانی که در طول چند دهه گذشته، بالاترین حد رضایت بیماران را داشته است، دکتر درّانی است.

 

آدرس کلینیک:
شماره های تماس: